شبکه اطلاع رسانی افغانستان

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

بایگانی

قانون شوراهای ولایتی

ابراهیم اخلاقی | چهارشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۳۸ ب.ظ

قانون شوراهای ولایتی

فصل اول 
احکام عمومی 

ماده اول: 

این قانون به تاسی از احکام مندرج مواد یکصد و سی و هشتم و یکصد و سی و نهم قانون اساسی افغانستان به منظور تنظیم فعالیت های شوراهای ولایتی و سایر امور مربوط به آن، وضع گردیده است. 

هدف 

ماده دوم: 

شورای ولایتی به حیث یک مجمع انتخابی به هدف ایجاد ساختاری که مشارکت و سهم گیری مردم و نهادهای جامعه مدنی را با ادارات دولتی در سطح ولایت تامین و ادارات ولایتی را در امور مربوط مشوره دهد، فعالیت می نماید. 

سلوک عضو شورای ولایتی 

ماده سوم: 

عضو شورای ولایتی در اجرای وظایف خویش از ساکنین محل نمایندگی نموده، منافع علیا افغانستان را در نظر گرفته، صداقت، امانت داری و بی طرفی را معیار عمل قرار داده، نزد مردم خود را مسئول پنداشته و نظر سایر اعضای شورا را احترام می نماید. 

عضو شورای ولایتی بدون تبعیض و ملحوظات قومی، دینی، مذهبی، لسانی، جنسی و معلولیت، سلوک خویش را عیار نموده از قانون حمایت و با نظر داشت اعتمادی که از طرف مردم به آنها شده است، عمل می نماید. 

فصل دوم 

وظایف و صلاحیت های شورای ولایتی 

ماده چهارم: 

شورای ولایتی دارای وظایف و صلاحیت های ذیل می باشد: 

۱. مشارکت در تعیین اهداف انکشافی حکومت در ساحات اقتصادی، اجتماعی، صحت، معارف و بازسازی و سایر امور مروبط به ولایت. 

۲. ارایه مشوره در مورد استفاده موثر از منابع مالی ولایت. 

۳. مشارکت در حل اختلافات و منازعات قومی و محلی از طریق جرگه های اصلاحی. 

۴. ارایه مشوره در مورد طرح پلان انکشافی ولایت و پلان پیش بینی شده قبل از پیشنهاد به حکومت. 

۵. سهمگیری فعال به طرق ممکنه برای از بین بردن رسوم و عنعنات مغیر شریعت اسلامی و قانون (ازدواج های اجباری، بد دادن زنها و امثال آن) و مساعی در تامین حقوق بشر. 

۶. بازدید از محلات سلب آزادی به استیذان مقامات مربوط، تحلیل و ارزیابی عملکردهای مراجع حراست قانون و حقوق و ارایه گزارش در مورد به اداره ولایت. 

۷. سهمگیری موثر و فعال در جلوگیری از زرع کوکنار، تولید، نگهداری و قاچاق مواد مخدر و اعتیاد به آن و استعمال مسکرات از طریق آگاهی دادن از خطرات استعمال مواد مذکور، جلب همکاری مردم و مساعدت با موسساتی که در امور مبارزه علیه مواد مخدر فعالیت می نمایند. 

۸. حصول معلومات در رابطه به اجراآت و پلان کار اداره ولایتی و شعبات مربوط. 

۹. بررسی پلان انکشافی و نحوه مخارج سالانه اداره ولایتی و ارایه گزارش آن به ساکنین ولایت مربوط از طریق رسانه های همگانی. 

۱۰. سهمگیری در حفظ آثار تاریخی و جلوگیری از تخریب، سرقت و قاچاق آن. 

۱۱. مشوره با ساکنین ولایت از طریق جلسات مشورتی عمومی حد اقل هر سه ماه یک بار و با والی و مسئولین ادارات مربوط حد اقل ماه یک بار. 

وظایف روساء و اعضای شورا 

ماده پنجم: 

(۱) روسای شوراهای ولایتی دارای وظایف ذیل می باشند: 

۱. نمایندگی از شورا در سطح ولایت و خارج از آن. 

۲. رهبری جلسات و شورا و ابلاغ مسایل مورد بررسی به اعضا. 

۳. ارایه مشوره ها، تصامیم و مصوبات شورا به ادارات مربوط و حصول اطمینان از اجرای آن. 

(۲) اعضا شورا دارای وظایف ذیل می باشند: 

۱. مفاهمه، تبادل نظر و تعطی افکار با مردم به منظور آگاهی از مشکلات آنها. 

۲. اشتراک در جلسات و سهم گیری در حل مسایلی که در اجلاس شورای مربوط مورد بررسی قرار می گیرد. 

۳. سعی مستمر برای ایجاد اداره سالم و سعی غرض ارتقای ظرفیت های عرضه خدمات با کیفیت و سریع و مبارزه علیه ارتشاء، فساد اداری و سایر نارسایی ها در ادارات مربوط. 

فصل سوم 

اجلاس شوراهای ولایتی 

اولین اجلاس 

ماده ششم: 

شورای ولایتی در اولین اجلاس خود که تحت ریاست مسن ترین عضو شورا دایر می گردد، از بین خویش رییس، معاون و منشی شورا را انتخاب می نماید. 

هر گاه یکی از کاندیدان در مرحله اول به کسب اکثریت کل آرا نایل نگردد، رای گیری برای دور دوم بین دو کاندیدی که بیشترین آرا به بدست آورده اند صورت می گیرد. در این مرحله کاندیدی که بیشترین آرا را بدست آورد، به حیث رییس شورا انتخاب می گردد.

در صورت تساوی آرا در این مرحله مسن ترین کاندید بحیث رییس شورا انتخاب می گردد. 

نصاب جلسات و مصوبات 

ماده هفتم: 

(1) نصاب تدویر جلسات شورای ولایتی حضور حد اقل اکثریت تمام اعضای آن می باشد. 

(2) تصامیم و مصوبات شورا به رای دو ثلث اعضای حاضر در جلسه اتخاذ می گردد. 

علنیت و سری بودن جلسات شورا 

ماده هشتم: 

مجالس شورای ولایتی طور علنی دایر می گردد مگر این که ثلث اعضای شورا سری بودن آن را تقاضا نمایند. 

جلسات 

ماده نهم: 

(1) شورای ولایتی در هر ماه یکبار جلسه می نماید. جلسات فوق العاده شورا به پیشنهاد یک ثلث اعضا یا رییس آن و یا در صورت پیشنهاد والی به رییس شورا و موافقه وی دایر شده می تواند. 

(2) اجلاس شورای ولایتی در مرکز ولایت دایر و گزارش و فعالیت های شورای مربوط در اخیر هر ربع سال از طریق رسانه های همگانی به اطلاع ساکنین محل رسانیده می شود. 

فصل چهارم 

تعلیق و انحلال شورای ولایتی 

حالت تعطیل 

ماده دهم: 

هر گاه مطابق حکم مندرج ماده (۱۴۳) قانون اساسی افغانستان در یک و یا چند ولایت حالت اضطرار اعلان گردد، شورا و یا شوراهای مربوط تعطیل و والی طبق دساتیر و هدایات مقام ریاست جمهوری، تدابیر لازم را جهت اداره امور ولایت اتخاذ و با رفع حالت اضطرار شورا دوباره به فعالیت خود آغاز می نماید. 

حالت انحلال 

ماده یازدهم: 

هر گاه شورای ولایتی مخالف احکام قانون اساسی و این قانون طوری عمل نماید که امن و نظم عامه مورد تهدید واقع گردد، شورا یا شوراها تعلیق و موضوع توسط هیات موظف که از طرف رییس جمهور تعیین می شود بررسی شده و در صورتی که در نتیجه تحقیقات ثابت شود که اعضای شورا از وجایب قانونی خویش تخلف ورزیده اند، بالاثر پیشنهاد هیات و تایید ستره محکمه، رییس جمهور با صدور فرمان، انحلال شورا و انتخابات مجدد را امر می نماید. 

شکایت علیه عضو شورا 

ماده دوازدهم: 

(1) شکایت علیه عضو شورا با ذکر دلایل و مدارک اثباتیه و شهرت شاکی به اداره محل ارایه می گردد، اداره محل بدون ذکر شهرت شاکی، موضوع را به رییس شورای مربوط محول می نماید. 

در صورتی که شکایت متوجه رییس شورا باشد اداره محل شکایت را مستقیما به کمیته ضوابط اخلاقی مندرج ماده چهاردهم این قانون ارایه می دارد. 

(2) هرگاه شکایت وارده ناشی از عدم رعایت مکلفیت های قانونی عضو شورا باشد، رییس شورا موضوع را غرض بررسی و تحقیقات به کمیته ضوابط اخلاقی راجع می نماید، کمیته موضوع را در خلال هفت روز به وی ابلاغ نموده و عضو شورا مکلف است در خلال پانزده روز جواب مقنع ارایه نماید. در صورت عدم ارایه جواب مقنع، حسب احوال به عضو شورا توصیه یا اخطار صادر می گردد. 

ارتکاب جرم 

ماده سیزدهم: 

عضو شورای ولایتی در حالت ارتکاب جرم توسط محکمه ذیصلاح محاکمه شده می تواند. 

کمیته ها 

ماده چهاردهم: 

شورای ولایتی غرض نظارت بر ضوابط اخلاقی اعضای شورا از بین خود کمیته متشکل از سه عضو را ایجاد می نماید و شورای ولایتی عندالضرورت کمیته های دیگری را نیز ایجاد کرده می تواند. 

تعلق کرسی 

ماده پانزدهم: 

در صورت وفات، استعفاء یا عزل عضو شورا و یا مریضی ای که مانع اجرای وظیفه وی شود، کرسی او برای میعاد باقی مانده طبق لست مرتبه کمیسیون مستقل انتخابات به کاندید بعدی دارای بیشترین آرا، از عین جنس تعلق می گیرد. 

امتیازات 

ماده شانزدهم: 

برای اعضای شوراهای ولایتی معاش مناسب مطابق به احکام قانون تعیین می گردد. 

نیازمندی شورا 

ماده هفدهم: 

امور اداری و خدماتی شورا از طریق ولایت مربوط تهیه و تنظیم می گردد. 

فصل پنجم 

احکام متفرقه 
ارایه معلومات 

ماده هجدهم: 

نمایندگی های وزارت ها و ریاست های عمومی مستقل مرکزی موظف اند عندالضرورت معلوماتی را که در موارد مشخص از طرف شورا مطالبه می گردد، حد اکثر الی مدت ده روز در حدود احکام قانون ارایه نمایند. 

همکاری شوراها 

ماده نزدهم: 

موضوعاتی که رسیدگی و حل و فصل آن ایجاب همکاری شوراهای متعدد ولایتی را نماید، صلاحیت رسیدگی آن به هیاتی داگذار می شود که عندالضرورت از طرف شوراهای ولایات ذیدخل تشکیل می گردد. 

ماده بیستم: 

این قانون از تاریخ توشیح نافذ و در جریده رسمی نشر می گردد.

  • ابراهیم اخلاقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی